Previous Main Table of Content Print PDF Next
I. Galvenās koncepcijas
3. Interpretācija un komunikācija

3.4: Informācijas atlase. Tēmas izvēle

Nav lietderīgi pārslogot klausītājus ar faktiem un datumiem. Apmeklētāji tikai īslaicīgi spēj atcerēties 5 – 6 faktus. Viens no veidiem, kā atlasīt informāciju, ir izvēlēties centrālo tēmu, par kuru tiks sniegta interpretējamā ziņa. 

Izvēloties informāciju, pirmais, kas jāņem vērā, ir jūsu mērķauditorijas raksturs. Dažādas mērķauditorijas uz sniegto informāciju reaģē dažādos veidos. Jūs nevarat stāstīt vienu un to pašu gan vietējiem, gan ārzemniekiem, gan senioriem, gan bērniem.

Katrai mērķauditorijai ir cita motivācija un emocionālās gaidas. Saskaņā ar Dr.T.T Keibla teoriju, lai izraisītu klausītāju interesi, interpretētājam tēma jāsaista ar mērķauditorijas dzīvi. Ir pierādīts, ka cilvēki spēcīgāk reaģē uz informāciju, kas viņus saista emocionālā līmenī. Interpretētājam tas ir jāapzinās un informācija jāspēj atbilstoši pielāgot.

Atlasot informāciju, ir divu veidu elementi, kas jāņem vērā: taustāmie un netaustāmie. Taustāmie elementi ir fiziski – tās ir lietas, ko iespējams aptaustīt, ieraudzīt vai piedzīvot tiešā veidā. Priekšmeta netaustāmās īpašības pieder simbolu pasaulei un atspoguļo tās vērtības un uzskatus, no kuriem veidojas kultūra.

Visveiksmīgākā interpretācija veidojas, šos divus elementus sapludinot, virzoties no taustāmā uz netaustāmo.

Gatavojot interpretācijas pasākumu Harabas ciemam, mēs nolēmām to orientēt uz senioru grupu, kas apmeklē ciemu veselības uzlabošanas nolūkos. Tie ir vidusšķiras cilvēki un vairums no viņiem reaģē emocionāli, saņemot informāciju par viņiem tik labi pazīstamo lauku vidi. Konkrētās interpretācijas tēma ir “Lauku un tradicionālais dzīves veids”, lai gan būtu iespējams izmantot arī tādas tēmas kā “Romiešu pagātne” vai “Veselība un ūdens”. Tādējādi, interpretējot ceļmalas krucifiksus(peirones), mēs tikai pieminēsim to vēsturisko izcelsmi un vairāk vērsīsim uzmanību uz to tradicionālo un reliģisko nozīmi, iesaistot mērķauditoriju informācijas apmaiņā un noskaidrojot viņu pieredzi. Mēs pat varētu nodziedāt populāru dziesmu par svēto un arī apmeklētājiem lūgt dziedāt līdzi.

Previous 3.3: Mērķauditorijas identificēšana           3.5: Maršruta organizēšana Next