Previous Main Table of Content Print PDF Next
II. Galvenie kultūras produkti
6. Māksla un amatniecība

6. 2: Kalevalas māksla un tūristi

Somijas kultūra un tradīcijas, tāpat kā citi nacionālie dabas resursi – meži un rūda - ir izejmateriāli tūrisma produktu veidošanai. Tradīcijas ir sastāvdaļa, ko iegūst par velti, un pēc tam to tālāk apstrādā, iepako un eksportē tūrisma organizāciju apmeklētājiem. Ikvienam tiek dota iespēja baudīt kultūru, kad tā tiek praktizēta, interpretēta un izmantota tūrisma produktos. Ir neierobežotas iespējas interpretēt tādas kultūras tūrisma sastāvdaļas kā tradīcijas un stāstus. Vai Somijas tūrisma produkts būs moderna rūpnieciski ražota pakete, mākslas un dizaina priekšmeti, vai arī mājās ražoti tradicionālie amatniecības izstrādājumi - viss atkarīgs no tūrisma uzņēmuma lieluma un stratēģijas. Uzņēmēji pieņem lēmumus par peļņu nesošām stratēģijām, savukārt nacionālās un reģionālās struktūras nodrošina ģenerālplānu īstenošanu, lai atbalstītu uzņēmēju aktivitātes.

18. attēls Sāmu gobelēns

Somijā šobrīd tiek daudz runāts par kultūras un intelektuālajām robežām. Par Somijas tēlu runā gan Eirovīzijas dziesmu festivālā, gan sievu nešanas sacensībās. Par to diskutē Ārlietu ministrijas izveidotā zīmolvedības komanda. 

Tēls tūristu uztverē vienmēr ir subjektīvs un viņi pērk produktus, lai ceļojums nebūtu jādokumentē. Cilvēka mūžs ir neatjaunojams resurss un tūrists vēlas to dokumentēt taustāmā formā, paņemot priekšmetu rokās. Tūristam vajag suvenīru, kas atgādinātu par brīvdienās gūtajiem iespaidiem. Tūrists vēlas notvert laiku un šai nolūkā nepieciešams kāds priekšmets.

 “Mūsu senči pirmos instrumentus radīja gaļas, kaulu un malkas ciršanai. Tieši arvien lielākā atkarība no priekšmetiem, ko mēs radām, padara mūs, cilvēkus, atšķirīgus no visiem citiem dzīvniekiem. Spēja radīt priekšmetus ļāva cilvēkiem pielāgoties daudzveidīgām vidēm un vairoties…” (Neil MacGregor: A History of the World in 100 Objects, The British Museum and BBC4, 2010).

Mākslas un amatniecības priekšmeti, kuri tiek pārdoti tūristiem, ir mūsdienu pieredzes ekonomikas daļa. Nevajadzētu ielaisties kompromisos attiecībā uz produktu autentiskumu un kvalitāti.

Previous 6.1.5. Ilgtspējīgs kultūras tūrisms           6.2.1. Dzelzs laikmets Next