Previous Main Table of Content Print PDF Next
2. nodaļa: Lauku naktsmītnes atvēršana
2.1. No idejas līdz plānam – radošo soļu secība

2.1.3. 3. solis: KAM? Mērķa grupas noteikšana

Kad Jūs zināt tirgus attīstības virzienus un kad Jums vairāk vai mazāk ir vīzija par savām iespējām, Jūs speriet trešo soli – nosakiet savu klientu mērķa grupu. Kas tā ir un kāpēc tā ir tik svarīga?

Mērķa grupa ir salīdzinoši viendabīga cilvēku grupa (ar vienādu vecumu, dzimumu, ģimenes stāvokli, izglītību, ienākumiem, personiskām interesēm un vajadzībām, ceļošanas iespējām), kas dod priekšroku līdzīgiem pakalpojumiem. Tas nozīmē, ka vienas mērķa grupas tūristiem būs līdzīgi motīvi un ceļošanas iespējas (gan ceļošanai atvēlētā laika ziņā, gan skatoties pēc naudas summas, ko tie ir gatavi tērēt ceļojumam), tāpēc viņiem būs līdzīgas intereses par Jūsu piedāvājumu. Viņi izmantos vairāk vai mazāk tos pašus pakalpojumus un spriedīs par palikšanu Jūsu naktsmītnē pēc vieniem un tiem pašiem kritērijiem.

Mazam uzņēmumam ir labāk piedāvāt kaut ko īpašu noteiktam klientu lokam, nekā kaut ko ikdienišķu priekš visiem. Jūs nevarat piesaistīt pilnīgi dažādas / pretējas klientu grupas. Uzņēmums būs nolemts neveiksmei, ja Jūs centīsieties piedāvāt tos pašus pakalpojumus par to pašu cenu jauniem mazbudžeta ceļotājiem ar mugursomām un biznesa ceļotājiem – pirmie nekad nebrauks, jo priekš viņiem vieta būs par izsmalcinātu un dārgu, otrā grupa, savukārt, uzskatīs, ka vietas standarti neatbilst viņu prasībām, tāpēc viņu pirmais apmeklējums var būt arī pēdējais. Ja Jūs nosakāt savu mērķa grupu (-as) pareizi, tad spēsiet izdarīt pareizo izvēli par to, kādus pakalpojumus piedāvāt, kāds būs vispievilcīgākais mājas dizains, pieņemamais cenu līmenis, kā arī visefektīgākais reklāmas un pārdošanas veids. Tāpēc zināšanas par savu mērķa grupu (-ām) un naktsmītnes pielāgošana viņu vajadzībām ir būtiska Jūsu biznesa panākumu atslēga.

Visticamāk, ka atrašanās vietas analīze jau ir samazinājusi Jūsu iespējamo mērķa grupu skaitu. Piemēram, ja Jūs plānojiet kalnu būdiņu 2700 m augstumā, kas robežojas ar dabas rezervātu, vecāka gadagājuma cilvēki vai ģimenes ar bērniem visticamāk nebūs Jūsu potenciālo klientu lokā. Tajā visdrīzāk būs aktīvi brīvdienu, piedzīvojumu, sporta, ekotūristi un jauniešu grupas. Ar tirgus izpētes palīdzību un esošā un nākotnes pieprasījuma noteikšanu Jūs varēsiet noteikt savu galveno mērķa grupu.

Naktsmītnes, kura atrodas takas malā, pakalpojumi būs orientēti uz individuāliem tūristiem, piemēram, uz tādiem cilvēkiem, kuri meklē elastīgus un aktīvus laika pavadīšanas veidus, nevis grupām. Jūsu klienti nebūs no masu tūristu kategorijas, bet īpašu interešu grupas.

Jums, kā naktsmītnes uzņēmējam, ir noderīgi zināt iespējamās mērķa grupas un to tipiskās iezīmes.

Lauku tūristi:

  • liela daļa vietējo ceļotāju un salīdzinoši maza daļa ārzemju ceļotāju;
  • dažādu vecumu un ģimenes stāvokļu cilvēki, bieži vien mašīnu īpašnieki, kas augstu vērtē lauku naktsmītnes atrašanos savas mājvietas tuvumā;
  • ar vidējiem-augstiem ienākumiem (gandrīz no visām darbības jomām);
  • uzturēšanās ilgums: parasti brīvdienas vai īsie atvaļinājumi (1-3 naktis), ģimenēm ar bērniem – ilgāks laiks;
  • motivācija doties uz laukiem: lauku idilles pievilcība pretstatā pilsētas straujajam dzīves ritmam, miera un atpūtas meklēšana dabiskā vidē, brīvība un plašums;
  • cerības: gleznaina apkārtne, autentiskums, “tradicionālie lauki” (piemēram, atmosfēru radošas un raksturīgas celtnes, silta sagaidīšana un svaiga vietējā pārtika, reģionam raksturīgi ēdieni, draudzīga attieksme no vietējo puses, komunikācija ar saimnieku), populāras aktivitātes (pastaigas, skatu baudīšana, vēsturiskā mantojuma valdzinājums, sports), patīkama uzturēšanās ar ģimeni par pieņemamu cenu, vērtība par samaksāto naudu;
  • svarīgs reklāmas veids ir “no mutes-mutē” – draugu, radinieku un paziņu rekomendācijas ir iemesls doties uz laukiem pusei no kopējā lauku apmeklētāju skaita.

Piedzīvojumu tūristi:

  • parasti personas vecumā no 25-40 gadiem ar vidējiem-augstiem ienākumiem, neatkarīgi, pašpaļāvīgi;
  • motivācija: bēgšana no ikdienas rutīnas, patīkama satraukuma un riska meklējums (neparedzamība), sevis izzināšana un izvērtēšana;
  • cerības: satraucoša pieredze, aktīvs sports, kas prasa fiziskus izaicinājumus (slēpošana, kāpšana klintīs).

Aktīvi ģimenes tūristi:

  • motivācija: atpūta, ģimenes saliedēšana, savstarpējā mijiedarbība vienam ar otru unikālā, ciešā vidē;
  • cerības: atrašanās vieta tālu prom no ļaužu masām, bet vēlams, lai būtu sasniedzama ar mašīnu, maza izmēra naktsmītnes, dažādas patīkamas aktivitātes visai ģimenei, drošība bērniem, priekšroka visu ietverošai paketei (naktsmītne, auto īre, vajadzības gadījumā dažādu iekārtu un aprīkojuma noma).

Ekotūristi:

  • personas (pāri) vecumā no 35-54 gadiem ar augstāko izglītību un vidējiem-augstiem ienākumiem, kas piekopj aktīvu dzīvesveidu;
  • atvaļinājuma ilgums: no 8-14 dienām;
  • motivācija: dabas un savvaļas dzīvnieku vērošana, atpūta gleznainā dabiskā vidē, citu kultūru izzināšana, mijiedarbība un komunikācija ar vietējo sabiedrību;
  • cerības: vidējas klases naktsmītne skaistā dabiskā vidē, klusums, vienkāršība (bet ne pārāk prasti), vietējā virtuve un lauku maltītes, daudz dažādas aktivitātes (īpaši pastaigu maršruti), kultūras un vēstures mantojuma pieredze, zinoši gidi.

Vecāka gadagājuma tūristi / seniori:

  • pāri ap 50 un vairāk gadiem ar augstiem ienākumiem;
  • brīvdienas: parasti gari ceļojumi, bieži vien klusajā sezonā;
  • motivācija: atpūta, vēlēšanās attīstīt personīgās attiecības un iegūt jaunus draugus ceļojuma laikā, veselības uzlabošana;
  • aktīva līdzdalība aktivitātēs, kas atbilst esošajam veselības stāvoklim;
  • cerības: miers un klusums, labi laika apstākļi, vidējas cenas naktsmītnes pieņemamā kvalitātē, augstāks komforta līmenis, dažādu kultūru pieredzes, prioritātes – drošība un aizsardzība, bieži vien – prasības saistītas ar veselību (piemēram, nesmēķētāju istabas un ēdināšanas telpas) un vecumu (bagāžas nogādāšana numurā, papildus pakalpojumu pieejamība – transfēra pakalpojumi, ērta piekļuve naktsmītnei un pārvietošanās pa to), u.c.

Kad Jūs ziniet savu potenciālo mērķa grupu, Jūs variet spert nākamo soli – izveidot produktu, kas apmierinās Jūsu mērķa grupu.

Previous 2.1.2. 2. solis: KUR? Atrašanās vietas izvēle           2.1.4. 4. solis: KO? Produkta izstrādāšana Next