Previous Main Table of Content Print PDF Next
1. nodaļa: Tūrisms, lauku tūrisms un naktsmītnes
1.3. Lauku naktsmītnes Somijā, Ungārijā, Latvijā, Spānijā, Zviedrijā un Nīderlandē
1.3.1. Somija

Lauku tūristu mītnes

Lauku tūrismā Somijā ietilpst brīvdienas kotedžā, brīvdienas fermā (lauku saimniecībā), nakšņošana B&B, lauku saimniecību apskate un grupu ēdināšana, organizētu aktivitāšu pakalpojumi un brīvdienu ciemi.

Somijā tūkstošgades mijā bija aptuveni 4000 lauku tūrisma uzņēmumu (Ahlgren 2000; Martikainen 2002). Naktsmītņu statistikā tiek iekļautas tikai naktsmītnes ar vismaz 10 istabām vai kotedžas, kas nozīmē, ka statistikā tika iekļauti tikai 5% no visām lauku naktsmītnēm. Šobrīd tiek ieviesti jauni noteikumi, kā uzskaitīt statistiku par lauku tūrisma naktsmītnēm.

Lauku naktsmītņu uzņēmējdarbību raksturo sezonālas svārstības pieprasījumā (skat. attēlu zemāk) un pieprasījuma trūkums no vietējā tirgus. Minētajā laikā somi bija uzcēluši 475 051 privātas kotedžas 187888 ezeru krastos. Lielāko daļu no ārzemju tūristiem, kas uzturas Somijas lauku reģionos, veido tūristi no Krievijas

Pēc Nacionālās Lauku Tūrisma Darba Grupas datiem, trīs ceturtdaļas no lauku tūrisma uzņēmumiem sākotnēji ir bijušas fermas (lauku saimniecības). Taču šobrīd tikai 25% lauku tūrisma uzņēmējiem tūrisms ir galvenais ienākumu avots. Vidējais apgrozījums pilna laika lauku tūrisma uzņēmumam Somijā ir 120.000 Eiro. Rentabilitāte pilna laika tūrisma uzņēmumam arī ir zema, kas visbiežāk ir skaidrojams ar izteikto sezonalitāti biznesā. (Komppula, 2004)

image008.jpgLauku tūrisma industriju Somijā raksturo nepilna laika tūrisma uzņēmējdarbība, ierobežoti finanšu resursi, limitētas prasmes uzņēmējdarbībā un mārketingā, kā arī vāja iesaistīšanās biznesa ilgtermiņa attīstībā. “...uzņēmēja panākumu un augšanas veiksmes atslēgu veido viņa (-as) attieksmes pret uzņēmuma nepieciešamību augt, vajadzībām un cerībām, lai uzņēmumu turpinātu, kā arī dažādiem kvalitātes aspektiem, piemēram, dzīves kvalitātes, pakalpojuma kvalitātes un produkta kvalitātes,” saka profesore Raija Komppula (2004). Tūrisms ir trešais populārākais lauksaimniecības diversifikācijas veids Somijā. Saimniekiem ir arī dažādu aktivitāšu piedāvājumi, lielākā daļa piedāvā makšķerēšanu, airēšanu un smaiļošanu, došanos pārgājienos un slēpošanu. Pastāv arī dažādi piedāvājumi izbraucienam zirga mugurā, kā arī piedāvājumi fermas (lauku saimniecības) dzīves izbaudīšanai dažādos veidos un gadalaikos. Lielākā daļa lauku saimniecību atrodas Somijas centrālajā un austrumu daļā, dažas atrodas piekrastē un pavisam nedaudz – Ālandu salās. Lielāks pieprasījums kotedžu izīrēšanai būtu Somijas dienvidu daļā.

Lauku tūrisma komiteja (Maaseutumatkailun teemaryhmä), kas atrodas Lauksaimniecības ministrijas pakļautībā, ir atbildīga par nacionālo attīstības un mārketinga projektu koordinēšanu.

Previous Ievads           Naktsmītņu klasificēšanas (novērtēšanas) sistēma Next