1.1.2. Vadlīnijas tūrisma operatoriem, kas tūristiem nodrošina arheoloģisku vietu
apmeklējumu
- Tūrisma operatora mērķis ir parādīt vietu interesantā un pieejamā veidā, tai pat
laikā saglabājot tās vēsturisko, kultūras un sociālo vērtību un nozīmi. Visas ekskursijas
uz šādu vietu jāsaskaņo ar attiecīgās vietas apsaimniekotājiem un pašvaldību.
- Gidiem tūristi jāved ekskursijā uz tiem atbilstošu vietu un jāpārliecinās, lai unikālās
pieredzes rezultātā arheoloģiskajai vietai netiktu nodarīti postījumi. Tūristi jāved
tikai uz tādām vietām, kurās grupas vizītes ir pieļaujamas.
- Gidiem jānodrošina, lai eskursantu grupas lielums atbilstu attiecīgās vietas kapacitātei.
- Gidiem jāapzinās potenciālie draudi, kas šāda apmeklējuma laikā var rasties arheoloģiskajai
vietai un tūristiem, un par to jāinformē tūristi, vienlaikus sniedzot arī ieteikumus,
kā no šiem draudiem izvairīties.
- Tūrisma operatoriem jāapzinās, ka arheoloģiska vieta var radīt zināmus ierobežojumus
tādām grupām kā invalīdi, bērni, vecāka gadagājuma cilvēki u.c.
- Tūrisma operatoriem jāzina, kāda veida infrastruktūra ir pieejama arheoloģiskajā
vietā un par to jāinformē klienti.
- Ja arheoloģiskās vietas infrastruktūra neatbilst normālajiem standartiem, tūrisma
operatotiem jārosina vietas apsaimniekotājus infrastruktūru uzlabot, pirms šī vieta
tiek iekļauta tūrisma maršrutā, lai klientiem sniegtu labāku pieredzi un nodrošinātu
vietas saglabāšanu.
- Gidiem jāapzinās, ka transportlīdzekļi ietekmē gan vidi, gan arheoloģisko vietu,
un jāpārliecinās, vai minētajā vietā ir atbilstoša infrastruktūra transportlīdzekļu
piebraukšanai un novietošanai. Ja infrastruktūra nav atbilstoša, tad vai nu sadarbībā
ar pašvaldību tā ir jāizveido vai jāuzlabo vai arī ekskursijas organizēšanai jāizvēlas
cita vieta.
- Pirms ekskursijas vai tās sākumā visiem ekskursijas dalībniekiem jāizskaidro “labās
prakses” pamatprincipi.
- Tūrisma operatoriem jābūt labai izpratnei par vietas kultūrvēsturisko un sociālo
nozīmi un par to interesantā veidā jāpastāsta klientiem.
- Klienti pirms ekskursijas jānodrošina ar materiāliem par apkaimi un vietām, ko tie
apskatīs.
- Klienti jāinformē par vietas kultūrvēsturisko un sociālo nozīmi un tos jāmudina
ievērot visus arheoloģiskās vietas apsaimniekotāju/pašvaldības noteikumus.
- Tūrisma operatoriem apmeklētāji jānodrošina ar papildus izglītojošiem materiāliem
un informāciju, lai viņi saprastu, ka apskates vieta ir daļa no plašāka konteksta
un šīs vietas saglabāšana ir solis lielāka kultūras mantojuma saglabāšanā.
- Tūrisma operatoriem apmeklētāji jāinformē, ka bieži vien vietējie iedzīvotāji arheoloģiskas
vietas uztver kā svētas vietas, tādēļ šādās vietās atbilstoši jāuzvedas.
- Tūrisma operatoriem jāpārzina vietējo cilvēku attieksme, tradīcijas un uzskati par
vēsturiskām vietām un atliekām.
- Tūrisma operatoriem jāsadarbojas ar vietējiem iedzīvotājiem un tie jāiesaista tūrisma
aktivitātēs, lai radītu interesantāku pieredzi klientiem un sekmētu labāku starpkultūru
attiecību veidošanos. Tas var palīdzēt arī vietējās ekonomikas attīstībā.
- Tūrisma operatoriem ieteicams izmantot vietējo gidu pakalpojumus.
- Tūrisma operatoriem jāveicina labu attiecību veidošana ar vietējiem iedzīvotājiem
un tūristi jāinformē par vietējo kultūru un noteikumiem, kas tajā jāievēro (valoda,
fiziskais kontakts, fotografēšana utt.).
(fragmenti no rekomendācijām, kas minētas AIA/ATTA ceļvedī;
pilns teksts pieejams:
http://www.archaeological.org/pdfs/AIATourismGuidelines.pdf)