Previous Main Table of Content Print PDF Next
2. nodaļa: Lauku naktsmītnes atvēršana
2.1. No idejas līdz plānam – radošo soļu secība
2.1.5. 5. solis: PAR CIK? Cenas noteikšana

Cenas aprēķināšana

Kad aprēķiniet un nosakiet cenu saviem pakalpojumiem, Jums ir jāņem vērā visas izmaksas – tiešās izmaksas (ieguldījumi, lai sasildītu istabu, pagatavotu maltīti, izmazgātu gultas veļu, u.c.), darbaspēka izmaksas (algas apkopējai, administratoram, pavāram, u.c.), amortizācijas izmaksas (ēku uzturēšanas izmaksas, remonta darbi, interjera atjaunināšana, u.c.), maksājamās nodevas un nodokļi un, protams, tīrā peļņa.

Cenām, kuras Jūs nosakāt, ir jābūt saskaņā ar standartiem, ko izveidojuši citi līdzīga biznesa uzņēmumi, tām jābūt salīdzināmām ar Jūsu galvenajiem konkurentiem. Būtu labi ievākt informāciju par citu naktsmītņu cenām Jūsu reģionā, kā arī salīdzināt cenas un cenu lapas.

Cenām ir jāatbilst Jūsu mērķa tirgus finansiālajām iespējām un pakalpojuma kvalitātei. Vērtība par samaksāto cenu ir viens no galvenajiem iemesliem, lai izvēlētos naktsmītni ārpus pilsētas, it īpaši klientiem, kas ierodas pirmo reizi vai klusajā sezonā. Klienti vēlās augstāko pakalpojuma kvalitāti par to naudas summu, ko viņu budžets atļauj. Daži tūristi (it īpaši tas attiecas uz franču, holandiešu tūristiem) ir īpaši slaveni šajā ziņā. Taču tas nebūt nenozīmē, ka viņi meklē vislētāko variantu. Viņi tikai meklē augstāko kvalitāti tajā cenu diapazonā, ko viņi var atļauties.

Tipiska kļūda ir uzskatīt augstu naktsmītnes kvalitāti kā sinonīmu luksusam, greznībai. Īstenībā kvalitāte ir mērs, kas norāda, cik lielā mērā pakalpojums atbilst klientu prasībām un cerībām. Dažiem tūristiem klusa istaba ar vienkāršām veselīgām brokastīm, draudzīgu saimnieku un nomierinošu apkārtējo vidi var nozīmēt ļoti augstas kvalitātes brīvdienas. Tūristam no citas sociālās grupas (piemēram, augstākā līmeņa vadītājam) tā pati istaba var šķist zemas kvalitātes. Tāpēc par kvalitāti var spriest, runājot tikai attiecībā par konkrētu mērķa grupu.

Nav nepieciešamības samazināt cenu zem klienta cerībām. Šajā sakarā tika veikts interesants atklājums. Reizēm ir pieejams maz informācijas par detaļām un kvalitāti, piemēram, neviena naktsmītne reģionā nedod detalizētu informāciju par saviem pakalpojumiem, mājas lapās ir norādītas tikai cenas, bet bez sīkāka apraksta. Ja atšķirība cenā nav būtiska (piemēram, 33 eiro vai 44 eiro par nakti), tad tūrists uzskatīs, ka visas naktsmītnes ir līdzīga tipa, un naktsmītne par augstāko cenu piedāvā labāko kvalitāti, turpretim naktsmītne par zemāko cenu – sliktākos apstākļus un pakalpojumus. Šādā gadījumā tūrists izvēlēsies labāko kvalitāti par nedaudz augstāku cenu. Tāpēc, kad noteiksiet cenu savai naktsmītnei, noteikti padomājiet par savu mērķa grupu – cenai nav jābūt viszemākajai, bet tādai, kas atbilst klientu maksātspējai un cerībām par cenu. Lai piesaistītu klientus, kuri būs apmierinātu ar Jūsu pakalpojumiem, vienmēr sniedziet vairāk informācijas par detaļām, kvalitāti un īpašajām lietām.

Previous Cenas sastāvdaļas           2.2. Mārketings Next