9.3.1. Apkalpošanas veids
Ja ir pieņemts lēmums par ēdiena gatavošanu un pasniegšanu naktsmītnē, nākamais
solis ir apsvērt apkalpošanas veidu ēdināšanas telpā. Visizplatītākie veidi ir apkalpošana
pie letes, kad pasūtījumi tiek pieņemti un ēdiens tiek pasniegts klientam pāri letei,
un apkalpošana pie galda, kad viesmīļi pieņem klientu pasūtījumus no ēdienkartes
un pienes ēdienus pie galda. Pēdējā gadījumā ēdienkarte ir ļoti svarīga gan ēdienu
satura, gan pašas ēdienkartes noformējuma ziņā (skat. piemēru moduļa beigās Pareizajās
atbildēs uz jautājumiem par 9. nodaļu: Maltītes pagatavošana un pasniegšana). Alternatīvi
lielās naktsmītnēs ir iespējama pašapkalpošanās kafetērijas vai bufetes veidā, kad
viesis izvēlās un paņem ēdienu pats no daudzajiem variantiem. Atšķirība starp kafetēriju
un bufeti ir tāda, ka pirmajā gadījumā ēdiens ir salikts uz šķīvjiem un cena ir
aprēķināta katram atsevišķam ēdienam / produktam, kamēr otrajā gadījumā ir noteikta
vienota cena personai par visu maltīti, neatkarīgi no viņa izvēles. Apkalpošana
istabās (brokastis / vakariņas tiek pasniegtas viesa istabā, parasti par papildus
samaksu) tiek uzskatīta par luksusa variantu, ko parasti praktizē lielās viesnīcas,
nevis mazas lauku naktsmītnes.