![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2006.gada maijā tika uzsākts projekts „Grebbeberg
līnijas atdzimšana”, lai reģionā veicinātu tūrismu un rekreāciju. Tika uzsāktas
vairākas aktivitātes, kā kanoe izbraucieni pa vecās aizsardzības līnijas daļām,
kājāmgājēju taku un veloceliņu izveide uz un blakus aizsardzības līnijai. Tika izveidoti
nelieli vēsturiski „muzeji” un tuvējie restorāni ēdienkartē iekļāva ēdienu „Grebbelinie”.
Tika izprojektētas un uzceltas tādas tūrisma mītnes kā „aizsardzības līnijas mājiņas”.
Nozīmīgakais projekta darbs bija un ir rekonstruēt aizsardzības līniju ar tās dambjiem, apūdeņošanas sistēmu, cietokšņiem, tranšejām, kazemātiem u.c. objektiem. Šādā veidā Nīderlandes vidienē plānots atjaunot vēsturisku tūrisma objektu „Grebbelinie”.
Ir izpētītas vecās kartes un apmeklēti militārie, pašvaldību un valsts arhīvi. Ir intervēti cilvēki, kas aktīvi piedalījās 1940.gada maija cīņās. Šādā veidā ir iegūta patiesa informācija dambju, slūžu, cietokšņu, bunkuru, kazemātu, kanālu un tranšeju rekonstrukcijai atbilstoši to vēsturiskajam izskatam, īpaši Otrā pasaules kara laikā.
Joprojām notiek rekonstrukcijas darbi. Tiks atjaunots arī cietoksnis „Fort aan de Buurtsteeg”, kuru pa vidu šķērso Utrehtas – Oberhauzenas dzelzceļa līnija. Rekonstrukciju finansē provinces, pašvaldības, NVO un, ja tas būs iespējams, arī daļēji ES.
Šobrīd, šķērsojot dzelzceļu, pāri bijušā cietokšņa daļai brauc automašīnas, tādējādi autoceļu vajadzēs pārplānot. Virs dzelceļa tiks izbūvēts apmeklētāju centrs, kurš būs kā skatu punkts uz visu atjaunoto cietoksni. Šis centrs izglītos/informēs pieaugušos un skolēnus par militāro aizsardzības līniju „Grebbelinie”. Gar līniju tiks uzcelti vēl četri nelieli informācijas centri, daži no tiem esošo privāto „muzeju” vietā.
Ir ļoti svarīgi, lai aizsardzības līnija būtu pieejama visu veidu apmeklētājiem. Jāveido vai jāatjauno pievedceļi un tilti, kā arī auostāvvietas un velonovietnes. Jāorganizē sabiedriskais transports. Bez tam, pie atjaunotajiem aizsardzības kanāliem jāizbūvē krastmala kanoe, airu laivu un ūdensvelosipēdu pietauvošanai.
Invalīdiem jābūt pieejamām interesantākajām aizsardzības līnijas daļām un informācijas centriem. Šis faktors, cik tas katrā vietā iespējams, jāņem vērā pirms celtniecības darbu uzsākšanas.
![]() |
2.1.2. Militāro aizsardzības līniju nozīme ES mērogā | 2.1.4. Projekta vadība |
![]() |