7.8: Iespējamie riski un draudi
    
        Veicot iekšējās un ārējās vides iedarbības analīzi iespējams noteikt riskus ar ko
        jāsatopas produkta veidošanā un realizācijā.
    
        Ārējās vides  novērtējums, jeb PEST analīze runā par 
        Politiskiem, Ekonomiskiem, Sociāliem un Tehnoloģiskiem vides aspektiem, kas var
        radīt riskus.
    
        - Politiskais aspekts. Valsts regulē uzņēmējdarbību visās jomās,
            valsts pieņemtie lēmumi ietekmē arī kultūras produktu izveidi. Mmūsu gadījumā, piemēram,
            biļešu tirdzniecības kārtību, alkohola un izbraukuma  tirdzniecības kārtību.
            Ja pasākuma organizācijas laikā kāds no nosacījumiem mainās, var rasties  neparedzēti
            izdevumi jeb darbības.
 
        - Ekonomiskais aspekts. Ekonomiskais stāvoklis jebkurā teritorijā
            ietekmē vietējo iedzīvotāju maksātspēju; ekonomiskajam stāvoklim pasliktinoties,
            var izveidoties situācija, ka plānotajam produktam cena noteikta par augstu un tas
            nav mērķauditorijai pieejams un pievilcīgs.
 
        - Sociālais aspekts. Dažādu institūciju un uzskatu, priekšstatu iespaids
            var mainīt mērķauditorijas attieksmi pret produktu – ja produkts ir pretrunā ar
            vietējām tradīcijām, vērtību sistēmu to ir grūti īstenot. Mūsu gadījumā šādu risku
            nav, jo Līgo svētki ir latviešu nacionālā vērtība. Šāda veida risks parādās gadījumā,
            ja šo produktu vēlētos pārdot starptautiskajā tirgū. Tad varbūt ir jāpārvar citas
            tautas kultūras aizspriedumi un tradīcijas.
 
        - Tehnoloģiskās vides aspekts. Mēs varam lietot tās tehnoloģijas
            kuras sabiedrībā darbojas. Pārsvarā tehnoloģijas rada priekšrocības, tomēr tās mēdz
            arī pievilt tehnisku apsvērumu dēļ. Piemēram, ja pasākuma norises laikā tiek traucēta
            bankas karšu apkalpošanas sistēma, vai kases aparāti sabojājas, nedarbojas mobilie
            telefoni vai rācijas, tad pasākums ir apdraudēts. Rakšu gadījumā tieši šis risks
            ir aktuāls, jo teritorijā ir vāja mobilo sakaru uztveres zona. Uzņēmuma saimnieki
            ir nolēmuši investēt savus līdzekļus jaunas antenas būvei, lai izvairītos no šī
            riska nākotnē.
 
        - Pasākumu var ietekmēt arī meteoroloģiskie apstākļi. Lietus gadījumā
            pasākuma norise būtu mazāk aktīva un atraktīva. Viss notiktu, lietojot  lietussargus
            un plēves. Tad būtu samazināta redzamība un piedalīšanās iespējas. Iespējams arī
            negaiss, kura laikā var tikt traucēta elektrības piegāde, tādēļ tehniskajā aprīkojumā
            jāietilpst elektrības ģeneratoram.
 
        - Produkta organizāciju ietekmē un riskus rada arī konkurences apstākļi. 
            Arī pārējie uzņēmēji un sabiedriskais sektors rada līdzīgus produktus, kas ietekmē
            mērķauditorijas izvēli.
 
    
    
        Otrs paņēmiens, kā analizēt riskus ir SWOT (Strengths, weaknesses, opportunities,
            threats)  analīze, nosakot uzņēmuma un produkta spēku, vājās
        puses, iespējas un draudus. Bez ārējās vides iespaidiem tiek analizētas arī
            uzņēmuma spēcīgās un vājās puses finansiālā, personāla, tehnoloģiju, fizisko resursu
            jomā. Draudus var radīt jebkura resursa trūkums vai personāla nekompetence.
    
        Šajā gadījumā spēks slēpjas uzņēmuma iepriekšējo gadu pieredzē
        mazāku pasākumu organizēšanā, uzņēmuma darbinieku profesionalitātē, sadarbības partneru
        izvēlē, veiksmīgā sponsoru piesaistē, teritoriālajā izvietojumā, produkta daudzpusībā. 
    
        Vājums ir pieredzes trūkums tik apjomīgu reklāmas kampaņu veidošanā,
        teritorijas nepietiekamība auto stāvvietām un telšu pilsētiņai, biļešu iepriekšpārdošanas
        nespēja pašu spēkiem (to var nākotnē novērst ieliekot uzņēmuma mājas lapā pirkšanas
        opciju).
    
        Iespējas ir piesaistot populāras grupas, pasākuma vadītāju un izmantojot
        informāciju par zvēru dārzu, kā arī izmantojot pareizos reklāmas kanālus, piesaistīt
        apmeklētāju interesi; piesaistīt sponsorus un atbalstītājus.
    
        Draudi – sponsoru piesaistes neveiksme, apmeklētāju trūkums, laika
        apstākļi.
    
        Īpaši izdalāmi  nepārvarāmi apstākļi „Force major”
        (augstākais spēks – franču val.). Apstākļi, kuri tiek minēti kā klauzula katrā līgumā
        un kuru iestāšanas rezultātā abas puses tiek atbrīvotas no atbildības. Tie ir ārkārtēji
        gadījumi, kurus nevar iepriekš paredzēt un novērst, apstākļi, kas saistās ar nepārvaramas
        varas apstākļu iestāšanos.
    
        Par tādiem tiek uzskatīti dabas un meteoroloģiskās katastrofas: plūdi, zemestrīces,
        vulkānu izvirdumi, vides ugunsgrēki,  viesuļvētras. Arī  karš, revolūcija,
        sacelšanās, teroristu aktivitātes,  militārs iebrukums, blokāde, embargo, 
        streiks.