Previous Main Table of Content Print PDF Next
II. Galvenie kultūras produkti
7. Kultūras pasākumi

7.7: Produkta virzīšana tirgū

Lai produktu virzītu tirgū, kā arī lai veiksmīgi  piesaistītu sponsorus un atbalstītājus, jānovērtē tā konkurētspēja. “Konkurences spiediens vārda plašākajā nozīmē, ieskaitot arī globālo konkurenci, liek katram kultūras uzņēmumam noteikt un izmantot savas konkurētspējīgākās priekšrocības, lai pircēju acīs iemantotu unikalitāti …par priekšrocību var kalpot kāda produkta īpašība, atšķirīgs izplatīšanas tīkls vai interesanta cenu politika. Tikai pati organizācija spēj atrast savu unikālo nišu, kas dotu iespēju uzvarēt konkurencē”(KMM, 78.lpp.) Rakši  sava pasākuma konkurētspējas palielināšanai lika uzsvaru uz Rakšu Zoo un pārsteigumiem pilnu pasākuma programmu, nevis dabas pievilcību -  skaistu, gleznainu vietu Latvijā ir daudz.

Lai veiksmīgi virzītu pasākumu pārpildītajā pasākumu tirgū, nepieciešams:

Virzīšanas kanālus izvēlēties var  pēc pasākuma/produkta mērķauditorijas apzināšanas. Tā dod norādes  uz attiecīgajiem reklāmas kanāliem un iespējamajiem sponsoriem. Par Sponsoru sauc kompāniju, kura atbalsta pasākumu/produktu  ar naudas līdzekļiem vai sniedz savu pakalpojumu bez maksas sagaidot pretī savas produkcijas pārdošanas pieaugumu.

Kas nepieciešams pasākumam no sponsora?

 Ko pasākums var piedāvāt sponsoram?

Šī pasākuma sponsori no privātā sektora tika piesaistīti, lai izveidotu pasākuma reklāmu – izdevniecība, portāls un tipogrāfija.

Savukārt publiskā sektora – Amatas novada finansiālo ieguldījumu nevar saukt par sponsorēšanu. Tas ir atbalsts, kur tiek tērēta nodokļu maksātāju nauda ar mērķi popularizēt novadu, palielināt tūristu apmeklējumu, piesaistīt uzmanību novadam un tā daudzajām rekreācijas un kultūras tūrisma iespējām.

Pasākuma „Līgo Rakšos” reklāmas sauklis bija „Līgo lustīgi tautiskā garā kopā ar kamieļiem un lamām”.Sauklī ietvertais sniedz klientam informāciju par to, ka Rakšos būs ne tikai jautrs līgo pasākums, bet tur atrodas arī zvēru dārzs – tas piesaista ģimenes ar bērniem.

12. attēls. Pasākuma afiša. SIA PHAT

Izveidotajā afišā informācija liecina par:

  1. Pasākumā uzaicinātām mūzikas grupām.Ievietota grupu Eolika un Musiqq fotogrāfija. Tas savukārt piesaista šo dziedātāju fanu grupu, bez tam afišā minēti abu grupu hītu nosaukumi, ja nu kāds neatpazīst izpildītājus vaigā, tad noteikti zinās dziesmas.
  2. Lielais Rakšugadatirgus. Tā ir informācija par gadatirgu, kas arī piesaista papildus apmeklētājus: jāņuzāles, veselīgi un gardi lauku labumi, mājdzīvnieki, amatnieku izstrādājumi; Labo lietu andele/skapju izpārdošana, dejotāju un dziedātāju priekšnesumi, dažādas atrakcijas lieliem un maziem, labākās līgo tradīcijas, mielošanās, alus dzeršana, dziednieki un zīlēšana.
  3. Sadarbībā ar Nacionālo kino centru– brīvā dabā tiek izrādītas populārās filmas  ”Emīla nedarbi” un ”Limuzīns Jānu nakts krāsā”.

 

Apskatot afišu, potenciālais apmeklētājs redz, ka piedāvājums ir plašs un interesants. Visu dienu notiek aktivitātes, pārsteigumi.  Kompleksa lielā teritorija paredz iespēju katrai kompānijai veidot savu privātu vidi. Pasākuma organizatori savā vērtējumā atzīst, ka veidojušās interešu grupu kompānijas visā teritorijā. Kā atzīst autore S.Fīzere “situācijā, kad preces ir iespējams salīdzināt un pastāv liels piedāvājums, nepieciešams uzturēt interesi ar neformālu un emocionālu vērtību palīdzību. Vairāk uzmanības piesaista tāda reklāma, kuras centrā atrodas ne tikai kvalitāte vai funkcionalitāte, bet gan kura potenciālajam interesentiem piedāvā izklaidi, pārsteigumu un šovu.” (Cilvēku, zīmolu, mēdiju kultūras menedžments, 2006, 146. lpp.).Uzņēmējam izdevies radīt patērētājam pievilcīgu reklāmu, kā arī uzrunāt apmeklētājus caur kanāliem, kas nodrošina mērķauditorijas uzmanību.

Izvēlētie reklāmas kanāli:

  1. Radio Skonto. Tajā pasākuma vadītājs, arī Radio Skonto moderators Valdis Melderis stāsta par  pasākumu, ēterā 5 reizes izspēlē jautājumu konkursu, kura balva ir  2 ieejas biļetes uz pasākumu.
  2. Portāls draugiem.lv. Portālā publicēta pasākuma afiša un Portāls ir pasākuma Sponsors, jo ievieto reklāmu bez maksas, saņem portāla lietotāju aktivitāti.
  3. Telekanāls LNT. Demonstrē afišu ar tekstu, tas ir maksas pakalpojums.
  4. Izdevniecība Dienas žurnāli. Publicē reklāmas afišu žurnālos Una unSestdiena, kas ir bartera darījums.
  5. Afišas. Tās tiek iespiestas tipogrāfijā Veiters, kas ir bartera darījums. Afišas tiek izlīmētas Cēsu un  Amatas novadā.
  6. Informācijas raksti vietējos laikrakstos.

Produkta pārdošana – ieejas biļešu iegāde bija iespējama 2 veidos. Portālā bezrindas.lv (portāls par pārdošanu saņēma 7% no pārdoto biļešu cenas) vai pirms pasākuma uzņēmuma kasē. Pasākuma biļetes iepriekšpārdošanā iegādājās 20 % no apmeklētājiem (440 cilvēki), pārējie biļetes iegādājās Rakšos.

Šī pasākuma reklāmas kampaņu var saukt par ļoti veiksmīgu, jo ieguldītie 2300 LVL ir ekonomiska summa tik lielam reklāmas pārklājumam. Bez tam  kā pasākuma atbalstītāji bija arī Amatas un Cēsu novada domes. Tās tika veiksmīgi piesaistītas, tādējādi samazinot uzņēmuma finansiālos riskus un radot iespēju ieguldīt daļu šo līdzekļu reklāmas kampaņā.

Par spēcīgākajiem kanāliem varam uzskatīt portāla draugiem.lv reklāmas akciju. Tas ir Latvijā populārākais sociālais tīkls, kuram pēdējā gadā aktīvo lietotāju skaits palielinājies par 100.000 sasniedzot 2.605.224  reģistrēto lietotāju (2010.g.12.augusts, portāls draugiem.lv). Sociālo tīklu izmantošana ir nepieciešams mūsdienu  reklāmas stratēģijas elements, kurš sasniedz ievērojamus lielus  rezultātus. Šo var uzskatīt reklāmas  tiešo uzrunu (Face-to-Face). Arī  TV un radio reklāmas varam uzskatīt par veiksmīgām, tomēr popularitātes ziņā šie mēdiji zaudē savas pozīcijas sociālajiem tīkliem, īpaši to var teikt par jaunu, izglītotu cilvēku auditoriju.

Organizējot reklāmas kampaņu nevajag kautrēties prasīt padomu vai iesaistīt profesionāļus. Mārketinga un reklāmas speciālisti zina, kurus mēdijus un kā piesaistīt. Arī pašiem uzņēmējiem jāizglītojas reklāmas organizēšanas jomā. Ir jābūt radošai pieejai un izcilai komunikācijas spējai.

Previous Jautājumi           Jautājumi Next