![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Plānojot jaunu produktu nepieciešams apzināt visus izdevumus, saskaņot ar piegādātājiem un izveidot pasākuma izmaksu tāmi,lai attiecīgi varētu aprēķināt nepieciešamo ieņēmumu summu, kā arī piesaistītu pasākuma atbalstītājus un sponsorus.
Izmaksas sastāv no mainīgajām un fiksētajām. Par mainīgajām sauc tādas izmaksas, kuruveidošanās atkarīga no pārdoto produktu skaita. Fiksētajās izmaksās ietilpst arī uzņēmuma administratīvās izmaksas pasākuma laikā – darbinieku algas un visi pārējie ikdienas izdevumi, ieskaitot apdrošināšanas izmaksas, kurām jāaprēķina 1 dienas izmaksa. Rakšu gadījumā tika aprēķināti 200 lati – 2 dienu izmaksas. Fiksētās izmaksas savukārt nav atkarīgas no apmeklētāju skaita.
2. tabula. Pasākuma izmaksas
A. Fiksētās izmaksas |
|
1. Uzņēmuma administratīvās izmaksas 2 dienas |
Ls 200 |
2. Pasākuma apdrošināšana |
Ls 100 |
3. Zemes noma – telšu un automašīnu novietošanai – nomāta no kaimiņa |
Ls 200 |
4. Skatuves un teltis mūziķiem |
Ls 1 000 |
5. Galdi, krēsli un nojumes gadatirgum - piegādā Cēsu novada dome |
Ls 0 |
6. Gaismas un skaņas aparatūra |
Ls 600 |
7. Pārvietojamās tualetes |
Ls 300 |
8. Teritorijas apsardze |
Ls 650 |
9. Teritorijas iekārtošana, novākšana |
Ls 200 |
10. Teritorijas tīrīšana pēc pasākuma |
Ls 150 |
11. Teritorijas dekorēšana un norādes |
Ls 400 |
12. Ugunskura vietas iekārtošana |
Ls 150 |
13. Uguņošanas vietas iekārtošana un materiāli |
Ls 500 |
14. Ēdināšanas vietu iekārtošana – mēbeles, aprīkojums -ēdinātāju firmu piegāde |
Ls 0 |
15. Mūziķu honorāri |
Ls 2 200 |
16. Vakara vadītāja honorārs |
Ls 350 |
17. Maksājumi Autortiesību aģentūrai par mūzikas publisku atskaņošanu |
Ls 80 |
18. Izbraukuma tirdzniecības atļaujas no PVD pārtikai, alkoholam |
Ls 80 |
19. Reklāmas izmaksas, tai skaitā tipogrāfija |
Ls 2 300 |
20. Bartera darījums reklāmas piesaistei ar izdevniecību Diena* |
Ls 500 |
21. Bartera darījums ar tipogrāfiju Veiters* |
Ls 200 |
22. Transporta izmaksas materiālu piegādei |
Ls 300 |
Kopā fiksētās izmaksas |
Ls 10 460 |
B. Mainīgās izmaksas – 7% no biļetes cenas par biļešu |
|
iepriekšpārdošanu internetā 0.20 LVL no 3.00 LVL, 1500 biļetes |
Ls 300 |
KOPĒJĀS PASĀKUMA IZMAKSAS SASTĀDA |
Ls 10 760 |
Izmaksās ietilpst PVN 21% nodoklis.
* Par bartera darījumu sauc tādu darījumu kur kā norēķinu līdzeklis nefigurē nauda, bet gan savstarpēji sniegtais pakalpojums, tomēr to summārais apmērs izdevumos jāiekļauj.
Uzņēmējam jānofiksē tā sauktais bezzaudējumu punkts, kurš atkarīgs no pārdoto vienību skaita,pārdošanas cenas uz vienu vienību, kā arī no fiksēto un mainīgo izmaksu līmeņa un sadalījuma.
Bezzaudējumu punktā ieņēmumi ir vienādi ar izmaksām. Tātad nosakot biļešu cenu, šisapstāklis jāņem vērā.
Lai aprēķinātu bezzaudējuma punktu un uzzinātu pie kāda apmeklētāju skaita nebūs finansiālu zaudējumu, lieto formulu:
“Bezzaudējuma punkts” =
Fiksētās izmaksas 10460
_______________ = ___________ = 3735 apmeklētāji
bruto peļņas izmaksas 3.00 - 0.20
Bruto peļņas izmaksas ir cena par biļeti mīnus mainīgās izmaksas uz biļeti.
Saprotot, ka 3.00 lati ir optimāla biļetes cena, to paaugstināt uzņēmējs nevēlējās, bet 3735 apmeklētājus piesaistīt ir nereāli, uzņēmējs piesaistīja atbalstītāju – Amatas novada domi, kuras finansiālais atbalsts fiksēto izdevumu segšanai 5000 LVL apmērā, ļāva bez zaudējumu punktam iestāties pie 1700 apmeklētājiem, kuri iegādājušies biļetes internetā.
10460 - 5000 = 5460 : 2.80 = 1950 apmeklētāji
Uzņēmējs plānoja, ka biļetes tiks pārdotas arī uz vietas, līdz ar to būs iespējams izvairīties no starpniecības naudas, un biļešu tirdzniecība nebija plānots kā vienīgais ieņēmumu avots.
3.tabula. Plānotie ieņēmumi
1. Amatas novada domes finansiālais atbalsts |
Ls 5 000 |
2. Ieņēmumi no biļetēm (1500x3.00) + (1500x2.80) |
Ls 8 700 |
3. Ieņemumi no naktsmītņu pārdošanas |
Ls 1 260 |
4. Ieņēumi no telšu vietu nomas 300 x 5.00 |
Ls 1 500 |
5. Ienēmumi par tirdzniecības vietu nomu 3 x 150.00 |
Ls 450 |
KOPĀ PLĀNOTIE IEŅEMUMI |
Ls 16 910 |
UZŅĒMĒJS PLĀNOJIS NOPELNĪT 16.910-10.760 = |
Ls 6 150 |
![]() |
Jautājumi | Jautājumi |
![]() |