Previous Main Table of Content Print PDF Next
II. Galvenie kultūras produkti
7. Kultūras pasākumi

7.3: Produkta plānošanas  soļi  -  galvenās sastāvdaļas un elementi

IDEJA – KONCEPCIJA - MĒRĶI – SCENĀRIJS - ORGANIZĀCIJA - NORISE

No idejas un  koncepcijas līdz kultūras produkta, pasākuma norisei. Tāds ir loģiskais rīcības plāns. Idejas parasti rodas  tā saukto “ideju vētru” laikā, kad sapulcējas ieinteresētas personas ar vienu mērķi izdomāt ko izmantot, lai varētu izveidot jaunu produktu. Šajā posmā radošums un uzdrīkstēšanās fantazēt ir visnepieciešamākās īpašības. Tāpēc uzņēmēji var piesaistīt šajā posmā gan kultūras jomas pārstāvjus, gan profesionālus mārketinga speciālistus.

Ideja, tēma  var būt saistīta ne tikai ar pasākuma organizēšanu laukos, var tik veidoti  dažādi produkti, kas saistīti ar kādu materiālu savākšanu. Tā var būt ekspozīcija: darba rīki, tērpi, ēkas, trauki. Tā var būt lauku dzīve padomju laikos, ko mēs  demonstrējam. Tā var būt dzīvnieku ferma, kur apmeklētāji var iejusties kopēju un siena vācēju lomās. Var koncentrēties uz buršanu, zīlēšanu, augu valsts izpēti utt.  Ideju ir daudz, tās jārod, analizējot savas iespējas, apkārtni, tradīcijas. 

1.solis  IDEJA

Mūsu piemērā kompleksa Rakši īpašnieki izvēlējās Līgo svētkus ar tradīcijām. Ideja cieši saistās ar produkta misiju – popularizēt Līgo tradīciju kopšanu laukos. Izmantojot ideju, tika izstrādāta produkta koncepcija: meklētas atbildes uz konceptuāliem jautājumiem, kuri ir produkta veidošanas pamatā.

Uz jautājumiem atbildes sniedz Rakšu kompleksa saimnieki.

2. solis KONCEPCIJA

Sniedz atbildes uz pamatjautājumiem:

1. Kāpēc produkts, pasākums tiek organizēts?

2. Kāda ir produkta ideja un saturs?

3. Kad produkts/pasākums notiks

4. Kur produkts/ pasākums notiks?

5. Kas būs pasākuma apmeklētāji?

3.solis MĒRĶI

Nozīmīga plānošanas procesa sastāvdaļa ir precīzu mērķu izvirzīšana un to sasniegšana procesa laikā. Grāmatas “Pasākumu menedžments” autori uzskata, ka “pareizi izvirzīti mērķi ir plānošanas procesa pamatelements, un tie tiek noteikti ar atslēgas faktoriem, kas summējas akronīmā SMART (angļu valodā – specific, measurable, achievable, relevant, time specific) ” (Events Management, 2003, 70. lpp.).  Mērķi var būt specifiski, tas ir saistīti ar produkta tēmu un misiju; izmērāmi – saistīti ar izmērāmām vienībām; sasniedzami – saistīti ar kādām sasniedzamām kategorijām; būtiski – saistīti ar konkrēto produkta vidi un laika perioda mērķi.

                                           Līgo svētku pasākuma mērķi:

1. Specifiskie –

2. Izmērāmie –

3. Sasniedzamie –

4. Būtiskie –

5. Laika termiņa mērķi –

SCENĀRIJS  ir pasākuma  norises apraksts, kur  fiksēti aktivitāšu sākšanās laiki,  plānotais ilgums, dalībnieki, kā arī runāto tekstu uzmetums (bieži pasākumu vadītāji improvizē par doto tēmu)

1. tabulā sniegts saīsināts (bez tekstiem) Rakšu pasākuma scenārijs.

 

1. tabula. Pasākuma scenārijs

Laiks
Aktivitātes
12:00 –16:00
Darbojas Lielais Rakšu  Gadatirgus - Pasākuma apmeklētāju ierašanās uz gadatirgu
 
Paralēli - Gadatirgū uzstājas tautas deju un dziesmu ansambļi, darbojas zīlnieces un zintnieki
 
Paralēli -Darbojas pārtikas un dzērienu tirgotāji
15:00 – 16:30
Kinofilma “Emīla nedarbi”
18:00 – 19:30
Kinofilma “Limuzīns Jāņu nakts krāsā”
 
Paralēli - atpūta pie Gaujas, laivošana, vainagu pīšana,  telšu pilsētiņas iekārtošana
20:00 – 5:00
Nakts Balle
20:30
Uzstājas ansamblis “Eolika”, dejas
22:00
Ugunīgais Tautu meitu šovs – “Coyote Fly”
23:00
Ugunskura gatavošana, līgošana
0:00
Uguņošana, ansamblis “Musiqq”

Pasākuma organizāciju vadīja Rakšu saimnieks un mārketinga speciāliste. Par norises saturisko  vadību  atbildību uzņēmās profesionāls pasākumu vadītājs – radio Skonto ētera balss  Valdis Melderis, kurš organizēja publiku piedalīties atrakcijās, vadīja intervijas, pieteica mūziķus. Pasākumam ar tik daudz dalībniekiem un apmeklētājiem pasākuma vadītājs ir nepieciešams. Bez nopietnas vadības pasākuma norise pārvērstos par haosu. Protams, komunikācija starp publiku un pasākuma vadītāju iespējama, lietojot skaņas aparatūru – mikrofonus. Vadītāja  pienākums ir rūpēties, lai publika tiktu aktīvi iesaistīta notiekošajā, lai visi saprastu notikumu secību, lai uzturētu jautru un nepiespiestu gaisotni.

9. attēls. Līgo ugunskura vieta  Foto E.Krauze

10. attēls.  Bārmeņu šovs Līgo naktī. Foto E.Krauze

Previous Jautājumi           Jautājumi Next