![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
IDEJA – KONCEPCIJA - MĒRĶI – SCENĀRIJS - ORGANIZĀCIJA - NORISE
No idejas un koncepcijas līdz kultūras produkta, pasākuma norisei. Tāds ir loģiskais rīcības plāns. Idejas parasti rodas tā saukto “ideju vētru” laikā, kad sapulcējas ieinteresētas personas ar vienu mērķi izdomāt ko izmantot, lai varētu izveidot jaunu produktu. Šajā posmā radošums un uzdrīkstēšanās fantazēt ir visnepieciešamākās īpašības. Tāpēc uzņēmēji var piesaistīt šajā posmā gan kultūras jomas pārstāvjus, gan profesionālus mārketinga speciālistus.
Ideja, tēma var būt saistīta ne tikai ar pasākuma organizēšanu laukos, var tik veidoti dažādi produkti, kas saistīti ar kādu materiālu savākšanu. Tā var būt ekspozīcija: darba rīki, tērpi, ēkas, trauki. Tā var būt lauku dzīve padomju laikos, ko mēs demonstrējam. Tā var būt dzīvnieku ferma, kur apmeklētāji var iejusties kopēju un siena vācēju lomās. Var koncentrēties uz buršanu, zīlēšanu, augu valsts izpēti utt. Ideju ir daudz, tās jārod, analizējot savas iespējas, apkārtni, tradīcijas.
1.solis IDEJA
Mūsu piemērā kompleksa Rakši īpašnieki izvēlējās Līgo svētkus ar tradīcijām. Ideja cieši saistās ar produkta misiju – popularizēt Līgo tradīciju kopšanu laukos. Izmantojot ideju, tika izstrādāta produkta koncepcija: meklētas atbildes uz konceptuāliem jautājumiem, kuri ir produkta veidošanas pamatā.
Uz jautājumiem atbildes sniedz Rakšu kompleksa saimnieki.
2. solis KONCEPCIJA
Sniedz atbildes uz pamatjautājumiem:
1. Kāpēc produkts, pasākums tiek organizēts?
2. Kāda ir produkta ideja un saturs?
3. Kad produkts/pasākums notiks?
4. Kur produkts/ pasākums notiks?
5. Kas būs pasākuma apmeklētāji?
3.solis MĒRĶI
Nozīmīga plānošanas procesa sastāvdaļa ir precīzu mērķu izvirzīšana un to sasniegšana procesa laikā. Grāmatas “Pasākumu menedžments” autori uzskata, ka “pareizi izvirzīti mērķi ir plānošanas procesa pamatelements, un tie tiek noteikti ar atslēgas faktoriem, kas summējas akronīmā SMART (angļu valodā – specific, measurable, achievable, relevant, time specific) ” (Events Management, 2003, 70. lpp.). Mērķi var būt specifiski, tas ir saistīti ar produkta tēmu un misiju; izmērāmi – saistīti ar izmērāmām vienībām; sasniedzami – saistīti ar kādām sasniedzamām kategorijām; būtiski – saistīti ar konkrēto produkta vidi un laika perioda mērķi.
Līgo svētku pasākuma mērķi:
1. Specifiskie –
2. Izmērāmie –
3. Sasniedzamie –
4. Būtiskie –
5. Laika termiņa mērķi –
SCENĀRIJS ir pasākuma norises apraksts, kur fiksēti aktivitāšu sākšanās laiki, plānotais ilgums, dalībnieki, kā arī runāto tekstu uzmetums (bieži pasākumu vadītāji improvizē par doto tēmu)
1. tabulā sniegts saīsināts (bez tekstiem) Rakšu pasākuma scenārijs.
1. tabula. Pasākuma scenārijs
Laiks
|
Aktivitātes
|
12:00 –16:00
|
Darbojas Lielais Rakšu Gadatirgus - Pasākuma apmeklētāju ierašanās uz gadatirgu
|
Paralēli - Gadatirgū uzstājas tautas deju un dziesmu ansambļi, darbojas zīlnieces
un zintnieki
|
|
Paralēli -Darbojas pārtikas un dzērienu tirgotāji
|
|
15:00 – 16:30
|
Kinofilma “Emīla nedarbi”
|
18:00 – 19:30
|
Kinofilma “Limuzīns Jāņu nakts krāsā”
|
Paralēli - atpūta pie Gaujas, laivošana, vainagu pīšana, telšu pilsētiņas
iekārtošana
|
|
20:00 – 5:00
|
Nakts Balle
|
20:30
|
Uzstājas ansamblis “Eolika”, dejas
|
22:00
|
Ugunīgais Tautu meitu šovs – “Coyote Fly”
|
23:00
|
Ugunskura gatavošana, līgošana
|
0:00
|
Uguņošana, ansamblis “Musiqq”
|
Pasākuma organizāciju vadīja Rakšu saimnieks un mārketinga speciāliste. Par norises saturisko vadību atbildību uzņēmās profesionāls pasākumu vadītājs – radio Skonto ētera balss Valdis Melderis, kurš organizēja publiku piedalīties atrakcijās, vadīja intervijas, pieteica mūziķus. Pasākumam ar tik daudz dalībniekiem un apmeklētājiem pasākuma vadītājs ir nepieciešams. Bez nopietnas vadības pasākuma norise pārvērstos par haosu. Protams, komunikācija starp publiku un pasākuma vadītāju iespējama, lietojot skaņas aparatūru – mikrofonus. Vadītāja pienākums ir rūpēties, lai publika tiktu aktīvi iesaistīta notiekošajā, lai visi saprastu notikumu secību, lai uzturētu jautru un nepiespiestu gaisotni.
![]() 9. attēls. Līgo ugunskura vieta Foto E.Krauze |
![]() 10. attēls. Bārmeņu šovs Līgo naktī. Foto E.Krauze |
![]() |
Jautājumi | Jautājumi |
![]() |