![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Lauku atpūtas komplekss „ Rakši” (nosaukums radies no ģeogrāfiskā vietas nosaukuma, tam nav burtiskas nozīmes), atrodas Latvijā, Amatas novadā, Drabešu pagastā, Gaujas nacionālā dabas parka teritorijā, netālu no Cēsīm. Atpūtas komplekss izvietots Gaujas krastā un sastāv no 3 atsevišķām viesu mājām un labiekārtotas teritorijas ar apstādījumiem un dīķiem. Netālu no kompleksa atrodas populārās slēpošanas trases – Žagarkalns un Ozolkalns. Apkārtnē atrodas arī tādi ģeogrāfiski apskates objekti kā Sarkanās Rakstu klintis, Kvēpenes pilskalns, Zvārtas iezis, Cīrulīšu dabas takas, aktīvās atpūtas parks Ozolkalns.
Uzņēmums, kurš apsaimnieko viesu namu SIA „PHAT” dibināts 2005.gadā, pieder 3 vienas ģimenes - Blauu ģimenes locekļiem, kuri visi strādā uzņēmumā. Uzņēmumu vada Kristaps Blaus. Ģimene dzīvo viesu nama teritorijā, kopumā uzņēmumā strādā 6 cilvēki. 2006.gadā uzņēmums ņēmis kredītu bankā lai nodrošinātu viesu nama attīstību – šobrīd viesu nams piedāvā naktsmītni 84 personām 3 atsevišķos viesu namos ar pirtīm un virtuvēm. Viesu nama teritorijā iekārtots savdabīgs zvērudārzs – viesi var apskatīt kamieļus, lamas, gvanako un alpakas. Uzņēmums iegādājies ekipējumu dažādām atrakcijām un izklaidēm – laivas un plostus, kvadraciklus, peintbola inventāru. Viesu namā nav patstāvīgi darbojošās kafejnīcas vai kroga – ēdinātāji tiek piesaistīti no ārpuses pasākumu apkalpošanai. Ikdienā viesu nama apmeklētāji gatavo paši tam paredzētajās vietās. 2009.gadā uzņēmuma apgrozījums bija 100000 latu.
Ko iegūst tūrisma uzņēmumi, kuri rada un pārdod kultūras tūrisma produktus?
Vissvarīgākais ieguvums ir tūrisma uzņēmuma atpazīstamības nostiprināšana, kas veidojas uzņēmuma nosaukuma saistīšanā ar konkrētu pasākumu reklāmas vēstījumā par produktu. Arī Rakšu gadījumā īpašnieki šo uzsvēra par galveno ieguvumu – iespēju atgādināt sabiedrībai par savu eksistenci un pakalpojumiem. Daudzi no svētku apmeklētājiem, kuri uz Rakšiem atbrauca tikai Līgo svētku pasākuma dēļ, paralēli iepazinās ar pārējiem kompleksa pakalpojumiem, un tas mudinās viņus šeit atgriezties tos izbaudīt nākotnē. Bez tam tie, kuri redzēja pasākuma reklāmu mēdijos, bet neizvēlējās pasākumu apmeklēt, ir potenciāli apmeklētāji, jo ir ieguvuši informāciju par uzņēmuma atrašanos un vispārējo piedāvājumu. Atpazīstamība palielinās ne tikai uzņēmumam, bet arī visam novadam.
Piedāvāto produktu klāsta palielināšanās.Pēc veiksmīga Līgo svētku pasākuma Rakšu īpašnieki nolēmuši organizēt šo pasākumu ik gadus – ieviešot tradīciju, tā iegūstot iespēju reklamēt pasākumu ļoti savlaicīgi un iegūstot jaunus klientus. Tas nozīmē, ka ir radies regulāra rakstura kultūras produkts.
Apmeklētāju skaita palielināšanās.Rakšu vadītājs uzsvēra, ka neskatoties uz to, ka kompleksā ir daudz dažādu regulāru iespēju atpūsties, tieši kultūras pasākumi, kuri pagaidām notiek neregulāri, piesaista vislielāko publikas interesi. Līgo svētkus Rakšos apmeklēja 2200 cilvēku.
Regulāro apmeklētāju grupas veidošanās.Regulāri - ik gadus jūnijā veidojot Līgo svētku pasākumu, Rakšiem ir iespēja izveidot šī pasākuma regulāro klientu sarakstu, kuriem potenciāli var piedāvāt atbraukt ātrāk vai palikt ilgāk pēc pasākuma – līdz ar to paildzinot viesošanās laiku.
Organizējot kultūras produktu, veidojas sadarbība starp uzņēmumu un kultūras piegādātājiem, atbalstītājiem, sponsoriem, informācijas kanāliem, kuru var attīstīt, pielietot nākotnē. Bez tam jebkurš lietišķais kontakts palielina iespēju iegūt potenciālu klientu nākotnē arī no piegādātāju un sadarbības partneru vidus.
Papildus ieņēmumus– pasākums nodrošina papildus ieņēmumus. Ja pasākums tiek rīkots vienreiz gadā, tad var rēķināties arī ar papildus ieņēmumiem, bet ja izveido produktu ar pastāvīgu raksturu – tas ieņēmumus rada visu laiku. Līgo svētkiem ir liels potenciāls un tos var pārvērst par pastāvīgu produktu. Rakši varētu veidot latviešu tautas dziesmu vakarus iknedēļas kādā darba dienās vasaras periodā, tādējādi ar reklāmas palīdzību piesaistot ārzemju tūristus. Programmā var iekļaut tautas mūziku, dejas, ugunskuru, nacionālo ēdienus un dzērienus. Papildus ieņēmumi rodas ne tikai tūrisma uzņēmumam, bet arī kultūras un pārējo produktu piegādātājiem.
Kultūras pasākums rada papildus darba vietas. Uz svētku norises laiku tā apkalpošanai tika piesaistīti 50 cilvēki dažādās jomās.
Uzņēmuma darbinieki iegūst iespēju strādāt sadarbībā ar partneriem, paaugstinās servisa līmenis, veidojas pieredze.
Tiek popularizēta nacionālā kultūra un tradīcijas.Tas svarīgi gan vietējā, gan starptautiskā līmenī. Rakšu gadījumā tiek popularizētas Līgo vakara tradīcijas. Latgalē Podnieku dienās popularizē podniecības tradīcijas, piekrastes ciemos Zvejnieku svētkos popularizē zvejnieku sadzīvi, dziesmas un tradīcijas.
Apkārtējās infrastruktūras attīstība. Pašvaldība, kuras teritorijā notiek nozīmīgi kultūras pasākumi un attīstās tūrisms, iegulda līdzekļu infrastruktūras uzlabošanā – izvieto norādes, labo ceļus. Arī uz Rakšiem bijušais zemes ceļš noasfaltēts ar Amatas novada un Eiropas atbalsta finansējumu.
![]() 6. attēls. Infostends Rakšos. Foto R.Saulīte |
![]() 7. attēls. Rakšu teritorija. Foto R.Saulīte |
![]() |
Jautājumi | Jautājumi |
![]() |