Previous Main Table of Content Print PDF Next
I. Galvenās koncepcijas
2. Inventarizācija

Ievads: kas ir inventarizācija?

Viens no pirmajiem jautājumiem, par ko jārunā, veidojot kultūras tūrisma aktivitātes, ir tūrisma galamērķa resursu novērtējums. Sabiedriskas organizācijas, kas nodarbojas ar tūrisma vadību, parasti veic visaptverošu inventarizāciju, uzskaitot visus elementus, kurus tūrisma galamērķis var piedāvāt tūristiem. Uzņēmējiem, kas plāno uzsākt darbību kultūras tūrisma jomā, jāveido saraksts ar konkrētās teritorijas kultūras mantojuma elementiem – gan materiālajiem, gan nemateriālajiem. UNESCO kultūras mantojuma definīcija precizē materiālā un nemateriālā kultūras mantojuma jēdzienu: “Cilvēces kultūras mantojums ir mākslinieku, arhitektu, mūziķu, rakstnieku un zinātnieku darbi, tai skaitā anonīmu mākslinieku darbi, cilvēku garīguma izpausmes un vērtību kopums, kas piešķir dzīvei jēgu. Tas sevī ietver gan materiālos, gan nemateriālos darbus, caur kuriem izpaužas šo cilvēku radošums: valodas, rituālus, uzskatus, vēsturiskas vietas un pieminekļus, literatūru, mākslas darbus, arhīvus un bibliotēkas (UNESCO, 1982).

Šī ir plaša definīcija, kas sevī ietver gandrīz visas cilvēku dzīves kategorijas un aspektus, bet tā ir ļoti noderīga tūrisma resursu novērtēšanā, jo iedala kultūras mantojumu divās galvenajās kategorijās: materiālajā un nemateriālajā. Bez tam, tā pievērš uzmanību nemateriālajam aspektam, kas bieži tiek piemirsts vai nepietiekami novērtēts, jo to novērtēt ir sarežģīti.  

Inventarizācija ir noderīgs paņēmiens visu šo elementu apkopošanai un menedžmentam. Inventāra saraksti ir visu elementu uzskaitījums, kartes vai ziņojumi par iezīmēm, teritorijām un vērtībām, kas saistīti ar resursiem. Tos parasti veido ieinteresētās puses vai sabiedriskās tūrisma plānošanas un menedžmenta organizācijas, un tajos tiek ietverta plaša informācija par katru resursu – par tā saglabāšanas stāvokli, īpašnieku un izmantošanas veidu.

Ņemot vērā to, ka šis projekts attiecas uz maziem tūrisma uzņēmumiem, šajā inventāra sarakstā netiks iekļauta informācija par tūrisma infrastruktūras vai resursu menedžmentu. Šeit galvenā uzmanība tiks pievērsta kultūras resursiem un tas tiks izmantots kā instruments, lai apkopotu informāciju par tūrisma iezīmēm konkrētā teritorijā. Tas palīdzēs apkopot un izmantot informāciju par reģiona interesantākajām un izcilākajām iezīmēm un kalpos kā pamats jebkādu kultūras tūrisma aktivitāšu plānošanā.

Šajā kultūras tūrisma rokasgrāmatā kultūras tūrisma resursi tiek klasificēti septiņās dažādās kategorijās: arhitektūra un arheoloģija, vēsturiskas vietas, etnogrāfija, gastronomija, daba, māksla un amatniecība un kultūras pasākumi. Visas šīs kategorijas ir sīkāk aprakstītas rokasgrāmatas otrajā nodaļā.

Previous 2. Inventarizācija           Mērķi un metodes Next