Previous Main Table of Content Print PDF Next
5. nodaļa: Papildus telpas un sniegtie pakalpojumi
5.7. Pakalpojumi īpašām mērķa grupām

5.7.1. Cilvēki ar īpašām vajadzībām

Pakalpojumu sniegšana cilvēkiem ar īpašām vajadzībām naktsmītņu biznesā kļūst arvien izplatītāka. Ja Jūs gatavojieties celt naktsmītni, Jūs varat apsvērt telpu pielāgošanu šādiem klientiem, jo tas neprasa lielu plānošanu, bet tanī pat laikā nepieciešamās investīcijas var nereti tiek atbalstītas no fondiem, kas strādā ar šīm lietām.

Vislielākās investīcijas prasa vides piemērošana cilvēkiem, kas pārvietojas ratiņkrēslos. Ieejai naktsmītnē ir jābūt tādai, lai cilvēks ratiņkrēslā varētu tajā neatkarīgi iekļūt: pat divi vai trīs mazi pakāpieni var nozīmēt to, ka ratiņkrēslu ir jāceļ, kas savukārt rada diskomfortu pārējiem. Ideālā variantā ieejai ir jābūt nevis ar standarta kāpnēm, bet nolīdzinātai (vienā līmenī ar zemi), vai arī tai ir jāpievieno rampa ar nelielu slīpumu. Rampa var būt noderīga arī tajos gadījumos, kad citi Jūsu tūristi grib ienest lielu bagāžu vai kad Jums ir jāpiegādā smagas kastes ar ikdienas produktiem. Būtiski, lai arī sliekšņi būtu zemi, vai arī tos labāk netaisīt vispār, lai netraucētu pārvietošanos. Visām durvīm un gaiteņiem naktsmītnē ir jābūt ratiņkrēsliem pietiekamā platumā, bet durvīm, kas ved uz norobežotām telpām, ir jābūt atveramām uz ārpusi.

Istabai, vannas istabai un WC, kas paredzēta šādiem klientiem, ir jāatrodas apakšējā stāvā un jābūt pietiekami plašām, lai tajās varētu manevrēt. WC izkārtojumam ir jābūt tādam, lai pašam podam varētu piekļūt no sāniem un tam ir jābūt aprīkotam ar vertikālām un horizontālām atbalsta margām. Dušā būtu nepieciešami rokturi un sēdeklis. Izlietnei, ūdens krānam, spogulim un citiem piederumiem ir jābūt novietotiem zemākā līmenī, lai cilvēks ratiņkrēslā varētu tos aizsniegt.

Līdzīgs princips jāievēro arī reģistratūrā izvēloties letes augstumu, ēdamzālē galdus, zem kuriem ir pietiekami daudz vietas ratiņkrēslam, telefonu novietošanu pieejamās vietās, kā arī automašīnu stāvvietā jābūt zīmei klientiem ratiņkrēslos.

Pirms pieņemt lēmumu par to, vai padarīt savus pakalpojumus pieejamus cilvēkiem ratiņkrēslos vai nē, pārbaudiet visus iespējamos finansiālā atbalsta avotus savā valstī: papildus privātajam finansējumam, var būt dažas iestādes, kas atbalsta šāda veida projektus.

Kad Jūs reklamējat savu naktsmītni, atcerieties ielikt zīmi ar ratiņkrēslu savā mājas lapā, kā arī visos ceļvežos un bukletos, lai piesaistītu attiecīgo auditoriju.

Visbeidzot, ir jāatzīmē, ka pat tad, ja izlemsiet par labu naktsmītnei, kas nav paredzēta invalīdiem, bet Jums ir vecāka gadagājuma tūristi un ģimenes ar maziem bērniem, Jums būtu jāapsver vismaz daži no augstāk minētajiem pasākumiem (istabas apakšstāvā, rokturi vannas istabā, WC, u.c.).

Latvijā papildus informāciju un konsultācijas par jautājumiem attiecībā uz vides pieejamību cilvēkiem ar īpašām vajadzībām var iegūt http://www.videspieejamiba.lv/

Previous 5.7. Pakalpojumi īpašām mērķa grupām           5.7.2. Bērnu pieskatīšana Next